Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
28.01.2015 09:29 - "Нямам време"
Автор: cchery Категория: Други   
Прочетен: 5440 Коментари: 3 Гласове:
3

Последна промяна: 28.01.2015 09:37

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
Познаваме ли ние, българите, собствения си език?! Умеем ли да общуваме на него? Имаме ли изказ, пълнота на речника и достатъчно (не)вербална образност?!? И какво се случва щом всичко това се обърка в големия казан на говоренето и писането със заобикалки и оправдания?! Дали е въпрос на ниска речева култура или нещо съвсем различно, когато ЛИПСАТА НА ВРЕМЕ започне да оправдава ПРИОРИТЕТНОСТТА В ЖИВОТА НИ!?!?


Най-честата фраза, която чувам отвсякъде, а все повече срещам и в писменото ми общуване, е: "Нямам време!". Без да конкретизирам за какво става въпрос, като цяло това съчетание на думи се използва за .......... всичко - от нямането на време за общуване през липсата на часове и минутки за развлечения, спорт, срещи, събирания, пътувания, игри с децата, и се стигне дотам, че ни липсват секунди дори и за дишане......  Това, че отдавна нямаме време да бъдем хора, само ще го маркирам.....

Но всъщност правим ли разлика между това какво казваме и какво искаме да кажем?! Затова по-горе питах дали познаваме собствения си език?!  Или просто се крием зад него......

Когато часът е 9,30, а влакът ти тръгва в 10, и имаш още 40 минути път до гарата, "Нямам време!" би била най-уместната фраза в случая. Даже бих казала - леко закъсняла. Като теб самияimage. Или пък  те е напънало творчеството да седнеш и да му пуснеш постинг-два я във ФБ, я в някой блог или форум. Но в същото време зъл миджурин ти свежда спешна задача, за която ти поставя срок - времето, което би ти отнело и писането на постингите. "Нямам време!" спокойно може да се ползва, за да опишеш точното си отношение в дадеиня момент и към двете занимания. Може би с тази разлика, че във втория случай - комуникацията с миджурина, това евентуално ще ти осигури за в бъдеще доста свободно време.... Възможно е и да си сполетян от чудовищен ротавирус, който почти денонощно ти устройва маанета във WC-то. В тази ситуация времето от изричане на фразата "Нямам време!, ще се нас.....ра!" до извършване на действието, обозначено във втората й част, отдавна е изпреварило действителността и съвсем точно отговаря на думичката "Нямам!". Разбира се, има и много други примери в това отношение. Ала за друго иде реч.

Дали си ги готов да бъдеш докрай искрен, когато се опитваш да кажеш защо не вършиш нещо? Или защо не искаш да го вършиш? А най-вече какво ти е отношението към въпросната дейност. Често пъти си представям живота ми като стълбица - една част от него протича, докато съм покачена на първото стъпало, а за друга съм кукнала на най-високото..... Понякога искам да ме видят, друг път не! Понякога искам аз да видя, сетне - желая да не знам. Аз опредлям кое да правя или не на база ........ ПРИОРИТЕТИТЕ в ежедневието и живота ми. Да простичко е, наистина ....... Дали ще имам или нямам време за нещо, зависи от това колко то е важно за мен, за ежедневието ми, за интересите, за оценката ми за нещата, хората и преживяванията. И твърде рядко, да не кажа никога, няма общо с минутките и секундите, които стрелките отмерват невъзмутимо иииии невъзвратимо. Да, по-удобно е модерното напоследък
"Нямам време!". То представя заявяващия го като една твърде заета, търсена, интересна, загадъчна и всеотдайна личност, която е в състояние на справяне с многобройни задачи и ангажименти. Този човек вече е недостъпен за обикновеното общуване, за простичките дела, с които ти се занимаваш, и е много над нещата, които не произвеждат продукт като резултат на действията, извършвани с тях. Той/тя са елитарно летящите над главите ни облаци от VIP-персони, които се предопределени да респектират... Ала така ли е?!? 

Не познавам лично много известни хора. Имам удоволствието да съм приятел с двама такива ЧОВЕКА. И двамата безкрайно заети - единия с писане, другия с лекуване. Странно, но.... и от двамата не съм чула репликата
"Нямам време!", когато съм помолила за минутка общуване. И не ми се налага да изслушвам безкрайния им списък с ангажименти, които трябва да ми обяснят надълго и нашироко защо аз не съм достатъчно сериозен мотив за тях, за да откликнат на моето хрумване. Ако има нещо, което е в състояние да буди у мен уважение, то е този тип човещина. Ако трябва да съм сериозна, аз също "Нямам време!" в този момент, в който пиша този текст. Закъснявам за тренировки и работа.... Но исках да се обърна към всичките ми приятели и познати и да им кажа вкупом следното:


"Нямам време!" не е моята реплика. И не ми се сърдете, когато не ви разбирам. Или не искам да го направя. Аз съм в същия врящ казан, където в нескопосаната супа на живота се въртите и вие.... и откровено казано ...... имам време за всичко. Стига само това всичко да е нещото, което живо ме интересува, което искам да свърша/знам/науча и да има смисъл и значение за мен. А това като че ли най-точно описва думата ПРИОРИТЕТ. image Бих била по-щастлива да разбера, че не съм вашия (приоритет) отколкото да ме давите в лигавото
"Нямам време!" По-честно ще е!"





Гласувай:
3



1. vihrogonche - Да, всички разполагаме с точно 24 часа в денонощието, права си!
28.01.2015 16:50
И от нас самите как точно ще ги запълним, в зависимост от желанията и приоритетите ни.
И да, ако не ми е удобно точно в даден миг нещо, просто казвам на човека истината - виж, дай да ти звънна след минутка, че манджата ми загаря или помагам на детето ми с математиката... или не ми е добре, ще ти се обадя... но гледам да съобщя своята истина на човека отсреща.
Принципно "Нямам време!" също не е моя реплика. Време се намира като цяло за всичко, стига човек да си го постави за цел.
цитирай
2. cchery - Време се намира като цяло за всичко, ...
29.01.2015 09:04
vihrogonche написа:
Време се намира като цяло за всичко, стига човек да си го постави за цел.


Деска, мислим по еднакъв начин - на 100%. :)
цитирай
3. cchery - Цитат от личен чат с приятелка:
30.01.2015 13:10
"Още веднъж благжодаря за поста ти "Нямам време", всеки има време за това за което желае, обичам откровените разговори.....

Поста ти ми подейства лично на мен като отваряне на очите а не като някаква обида"

Постнах тези неща не за да си дам самочувствие какво невероятно нещо съм написала, а защото има начин всичко, което той казва да не се вземе на нож, а да накара човек наистина да си даде сметка за някои неща. Аз тази сметка я направих преди година.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: cchery
Категория: Други
Прочетен: 5006891
Постинги: 314
Коментари: 5091
Гласове: 3536
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031