Правителството обсъжда проект, с който да въведе субсидии за образование в частните училища! Що е това?
"На въпрос дали се притеснява от обществена реакция от въвеждаето на държавна субсидия, министър Игнатов заяви: "Тези деца, нали са български деца, имат ли равни права с всички други."
Не знам откъде да я подхвана тази тема. Вече на 3 места писах и развивах несъгласието си с идеята на правителството. И няма как да не го направя и тук. И то най-вече за да чуя аргументите на хората, които са съгласни с тези субсидии. Защото..... за да се мисли нещо такова, би следвало да има и разумни доводи - онези, които аз пропускам! Ще ми бъде истински интересно, ако има включване.
А защо аз не съм съгласна?
- Първо защото както никога, що се отнася до закона за Народното образование, има създадени условия той да се прилага. Има училища - държавни и общински. Няма недостиг на места за децата! И учители се намират. Въобще няма да говоря за качеството на услугата ОБРАЗОВАНИЕ, която се предлага в тези институции; за професионализма на обучаващите; както и за условията в училищата.
- Доброволен отказ на родителите да получават субсидии за образованието на своите деца. Освен, че има построени училища и назначени учители, то правителството отпуска и издръжка на децата, т.нар. СУБСИДИЯ ЗА ОБРАЗОВАНИЕ. Когато един родител решава да запише детето си в частно училище, той съвсем съзнателно и доброволно се отказва от тази издръжка - не е принуден! Какви са аргументите за този отказ, трябва ли и защо трябва правителството да го "покрива" със субсидии - това е интересното в случая!
Ето една аналогия, която не знам дали би се сторила уместна на всички, но все пак:
здравната система в България представлява структура от звена за доболнична, болнична, спешна помощ и лекарски практики! Човек, заплащайки своите здравни осигуровки, по закон има право да ползва тази структура като заплати сътоветната такса - 1% от минималната заплата! Този човек обаче решава, че няма да ползва услугите на звената на здравно-осигурителната система, а ще "скокне" за преглед и лечение в болница, клиника, практика, която не е част от структурата на НЗОК! Има ли право този човек да иска държавата/правителството да му плати прегледа и лечението, т.е. да го "субсидира", защото е направил осъзнатия и доброволен избор да отиде на "частен" преглед?! И отнети ли са му правата в случая, т.е. имал ли е равни права с останалите болни в държавата, които са с изрядни здравни осигуровки?
- Ще се постигне ли идеята на министъра да се изравнят правата на всички български деца? Честно казано, при положение, че и без тези субсидии има условия за упражняване на еднакви права, какво теле под какъв вол търсим?!? И в крайна сметка, няма ли да се създаде още по-голяма пропаст между равните права и равните възможности?!
- Не е ли субсидирането на образованието в частните училища един вид подкрепа на определен бизнес?! Защото частните училища са си ..... бизнес структури. Те продават услуга, за да печелят! Не са благотворителни фондации!
- Ще се подобри ли качеството на услугата „ОБРАЗОВАНИЕ” – мисля, че това е въпросът!!!! Ако в момента системата на българското образование е заклеймявана и то с право като абсурдна, нискоефективна и буквално неудачна, що за поредна щуротия занимава ресорното министерство?!?! При сегашното положение, в което се отчитат занижени резултати в обучението и най-вече знанията на българските ученици, не мисли ли министърът, че тази субсидия е тотално недостатъчна, за да я дава същата като размер и на частните училища?! Защо нещо, което не се доказва като добро, ще се предлага и на други институции?! Частните училища ще бъдат ли съгласни да приемат малко пари срещу „големи” изисквания и всъщност...... кой ще следи и контролира разходването на тези държавни средства? Има ли разработена система за качествена оценка, нещо като ОДИТ, който да дава навременна и точна информация?
- Обвинения аз безстопанственост! Какво става, когато един директор не се справя с работните, ресурсните и финансовите процеси в предприятието, което оглавява?!? Следват обвинения и искане на оставка с мотив БЕЗСТОПАНСТВЕНОСТ! Какво правим в случая с държавните и общинските училища?!? Те са зле както като материална база, така и като кадрова структура, да не говорим за финансирането. За да не говоря наизуст, ще дам примери с училището на сина ми – 128 СОУ „Алберт Айнщайн”, София.
· Училището крещящо се нуждае от нова ограда и режим на (не)допускане на външни лица в двора и в сградата! Сега, когато имаме разграден двор, каквото и да се направи, пътеката, която живеещите в квартала са утъпкали през двора, за да вървят по-напряко, няма да изчезне!
· Видеонаблюдение в сградата – мисля, че е излишно да го коментирам!
· Втори физкултурен салон – този, който в момента се води като „малкия” е помещение в сутерена, под нивото на земята и ми се струва, че преди е било продоволствен склад на училищния стол, който е в непосредствена близост.
· Интерактивно обучение – сега такова съществува само ако родителите на децата от един клас са дали пари и са закупили или шрайбпроектор или интерактивна дъска.
И това по-горе са само най-важните неща! Трябва да съм искрена и да кажа, че след смяната на ръководството на нашето училище миналата есен, нещата там потръгват към оправия, но....... без пари...... няма как да стане!
И защо при положение, че горните четири точки са най-крещящите проблеми само на 1 общинско училище, то неговият собственик решава да се прави на благодетел и деятел на хелзинския комитет по човешките права, и си затваря очите!?!?!?! Не е ли това очевадна безстопанственост!
- Пренасочване на субсидите! Нямам идея откъде правителството ще извади пари за субсидиране на образованието в частните училища, но ако има излишни и свободни парични потоци, защо ..... защо не влезе изцяло в ролята си на собственик на държавните и общинските училища и не финансира тях допълнително?!? Подпомагат ли частните училища материалната база на държавните?! Защото, щом ще получават пари за образование, очевидно, че с тези за материална база се справят и по почина на правителството, би следвало да развият „самарянството” като подпомогнат събратята си!
- Бъркат ли се понятията „равни права” и „равни възможности”?! Мисля ДА! Има ли право всяко българско дете на субсидия за образование? ДА! Има ли възможност за такава? НЕ! Допуснато ли е насилствено отнемане на възможностите? НЕ! Какво изравняваме в случая? Права или възможности? И кое е редно да „бутаме”?
И още една аналогия – социалното подпомогане за отглеждане на деца до 18-годишна възраст. Идеята му е да подпомогне семействата, които са финансово затруднени да отглеждат децата си, т.е. онези, които не работят или са с ниски доходи! Питам – имаме ли в тази държава всички равни права за търсене и намиране на работа – чисто теоретично?! ДА! Имаме ли равни възможности да получаваме детски?! НЕ! Ами защо тогава не изравним и тези възможности?!
22.02.2012 16:00
Ани, според мен ти не си против субсидията за частното образование,а по-скоро поставяш въпроса защо тази практика не се наложи във всички сфери.И си права,но трябва да се почне отнякъде.Аз отдавна си мисля,че не трябва да задължават хората да ползват задължително държавни болници.Така е в САЩ.Около 40% от доходите на американците отиват за здравни осигуровки,но те си избират държавен или частен фонд.Конкуренцията отсява добрите.Предполагам,че всички фондове са гарантирани от държавата.
Същото е с училищата-трябва да се бориш за клиенти/ученици/ иначе те затварят. Тук идва вече думата за добрия мениджмънт на училищата. Не може всеки да дърпа от баницата и накрая да има хубаво и спретнато училище. Не може повечето учители да си карат колкото ден да мине и да драпат само за частни ученици. Трябва да знаят,че ако правят това, има риск да загубят работата си.
За всеки един ученик всяко училище получава издръжка в размер на 1000лв.на година под формата на ваучер. Къде ще се ползва този ваучер трябва да е избор на родителя. Тези 1000лв.съвсем не са достатъчни за частните у-ща, но все пак са помощ. Наистина е несправеливо да дадеш тези 1000лв. на едни,а на други деца не
22.02.2012 16:01
Еми...... това и аз викам, обаче..... били социални помощи.....
нямам какво повече да кажа.
Иначе Женя -викаш не си чувала, ама аз съм чувал - що всеки се натискат за МГ, че тръгват на уроци още от 1 клас? Пък МГ е държавно.
Колкото до системното финансиране : В частните училища искат много повече , под формата на спонсориране. Имай късмет да не си спонсор / мин. 2000лв периодично / - не се и надявай на добро отношение към детето ти. Самите деца почват да се подиграват и да странят от тези деца, чиито родители не са спонсори.
Предстои поставянето на обща климатична система, която е на стойност минимум 240 хил. лева за една сграда.
За успокоение : ще бъде даден много голям гратисен период
за гражданите, за да могат да приведат климатичните системи в унисон с изискванията на наредбата.
Хайде - НА ПЕЧЕЛИВШИТЕ - ЧЕСТИТО , както се казва !!!!!
Предстои поставянето на обща климатична система, която е на стойност минимум 240 хил. лева за една сграда.
За успокоение : ще бъде даден много голям гратисен период
за гражданите, за да могат да приведат климатичните системи в унисон с изискванията на наредбата.
Хайде - НА ПЕЧЕЛИВШИТЕ - ЧЕСТИТО , както се казва !!!!!
Сега направо не знам да се радвам ли или да плача ....... от радост, че не ползваме климатик вкъщи?!?!
23.02.2012 19:04
Към Момчил- наистина има и търсени държавни у-ща, но те са специализираните-езикови и математически. Не съм чула някой да хвали квартално у-ще /изключае отделни детайли като учител например/.
Относно предложението на Диков - искам да разбера как ще организират етажната собственост да ги събере тези суми...Да се надяваме, че гратисния период ще ни "надживее"-)).
Но тук въпросът е друг - дали да има ДЪРЖАВНИ субсидии за частни училища ?
Тогава защо да няма ДЪРЖАВНИ субсидии за частните фирми ????? Защото и частните у-ща са вид фирма / макар и не търговска / и са частния бизнес на някой, нали ?
Според конституцията :
Чл. 48.
(1) Гражданите имат право на труд. Държавата се грижи за създаване на условия за осъществяване на това право.
Зависи кой как ще го изтълкува, но може да се реши да има ДЪРЖАВНА СУБСИДИЯ за ЧАСТНИТЕ фирми. Тъкмо всеки ще си направи фирма :))))) Защо пък не !
После ще има ДЪРЖАВНА субсидия и за частните болници , частните университети и т.н. и в крайна сметка - защо ли ни е това определение - ЧАСТНО - като всички искат да вземат от държавата , която оказва се е доста богата и се чуди какво да си прави парите !
Образователен ваучер - индивидуална годишна субсидия, полагаща се на един ученик. Съществуват различни подходи за определяне на издръжката - в някои държави се включват само непосредствените разходите за обучение, в други - и заплатите на учителите. Идеята е парите да следват ученика, вместо да отиват за финансиране на институции.
Ключово за този модел е правото на избор на детето и родителите. Ваучерите стимулират конкуренцията и качеството на образование, защото, избирайки училище, родителите носят със себе си и конкретната субсидия. Именно тук се пропуква откъм аргументи целесъобразността от въвеждането на образователни ваучери у нас. Защото за разлика от държави като Америка (сочена като модел за конкретното предложение) проблемът за правото на избор на училище в България исторически е ситуиран по коренно различен начин.
За разлика от България общинските училища в Америка се финансират на базата на данък имот, а учениците са длъжни да посещават кварталното училище. Така живеещите в богати квартали плащат повече и разполагат с богати общински училища. Те допълнително имат възможност да запишат детето си в частно училище. За бедните райони важи обратното. Тази система обрича години наред училищата в афро-американските и имигрантските квартали на ниски резултати.
Подобен проблем с избора на училище у нас след 1989 г. не съществува. Районирането отдавна отпадна и всеки родител има право да запише детето си където пожелае при наличие на места (естествен ограничител и при училищата, приемащи с ваучери в САЩ). Механизмът за финансиране на общинските училища не създава неравнопоставеност, защото субсидиите се определят на базата на сходен принцип - изчислена обща издръжка на един ученик.
Чисто исторически в Европа ваучерите се налагат именно в държави, в които е имало голям брой алтернативни частни училища, главно подкрепяни от църквата. У нас в частни училища по данни на НСИ учат в момента 7183 деца (без професионалните колежи и предучилищното образование) срещу 1,019 млн. в държавните. Очевидно осигуряването на държавна субсидия за децата в частните училища у нас няма да повлияе особено на конкуренцията поради малкия им брой (може да се очаква единствено известно преструктуриране на децата по доходи).
Тук логично идва и въпросът за таксите. В повечето държави отпусканите централно ваучери не покриват цялата цена на обучението. През 1995 г. в Дания например годишната субсидия покрива 77% от разходите, останалите 23% се плащат от родителите. Близо 60% от разходите покриват през 1999 г. ваучерите в Австралия. Само няколко държави въвеждат изрична забрана частните училища да събират такси над държавната субсидия - сред тях са Белгия, Финландия, част от субсидираните училища във Франция.
Така експертите у нас биха се изправили пред два варианта - да закриват държавни училища (една от тезите в доклада), убеждавайки предприемчиви частници да работят без печалба, или да въведат такси.
СОЦИАЛНИЯТ ЕФЕКТ
5 години след въвеждането на ваучерите в Чили общият размер на държавната субсидия за образование спада сериозно - от 5,3 на 3,7% от БВП, за сметка на частните разходи. 72% от групата на най-бедните родители обаче продължават да пращат децата си в общински училища. Само 25% от богатите деца остават в тях и не се местят в частно училище.
Частните училища имат елитарен имидж от гледна точка на доходите на записаните в тях ученици, но не задължително от академична гледна точка.
1. Да се дадат пари на частни училища
2. Да се принуди масовия българин ОФИЦИАЛНО да плаща 2 пъти за едно нещо /образованието/ - с данъци + доплащане / Както стана в здравеопазването - осигуровки + доплащане /
Такъв експеримент,може да се проведе, но при условие, че ако училището се съгласи да вземе ваучера, няма да има доплащане - само така може да се види има или няма ефект и дали определаната от Държавата цена е реална!!!
Защото 3000 ЕВРО са хубава сума, но държавната издръжката на един ученик мин.година е 1 320 лв. !!!!!!!!!!!
Мене вече ме надживя :))))))))........
24.02.2012 11:49
24.02.2012 12:56
24.02.2012 13:09
Ами аз виждам резон за подобни субсидии, но едва, когато държавните училища са в по-изрядно положение от сегашното.... Защото има и още нещо, няма никакъв контрол върху услугата ОБРАЗОВАНИЕ в частните училища. А когато се дават пари, трябва да има отчетност.
26.02.2012 08:59
Ами аз виждам резон за подобни субсидии, но едва, когато държавните училища са в по-изрядно положение от сегашното.... Защото има и още нещо, няма никакъв контрол върху услугата ОБРАЗОВАНИЕ в частните училища. А когато се дават пари, трябва да има отчетност.
По-изрядно положение от сегашното може да се постигне само, ако училищата са поставени в условия на реална конкуренция. Иначе винаги ще ги има тези хора, които казват: "я за тея пари мое да работим, но мое и да не работим"...колкото и пари да им дадеш. Сама даваш пример как в едно училище се постигат различни резултати при управлението на различни хора. Но примери колкото искаш, и с училищата, и с детските градини. И пак за тези кварталните говоря. Как едни успяват да държат ниво и с бедна материална база, а други само хленчат за пари и осакатяват емоционално децата ни.
Трябва да има механизъм, който да накара персонала в училищата да работи за парите си. Субсидията не е единственият инструмент за това, но е начало.
Контрол трябва да има във всички училища. Защо никъде няма ефективен такъв, е друг въпрос.
Такаааам. Аз отивам да работя 2-3 години някъде в ЕС. В Люксембург да речем. Там записвам моето БЪЛГАРСКОТО дете, което има право на образование/субсидия в местното Люксембургско училище.
Ще получи ли въпросното училище субсидия, че моето дете учи там???
27.02.2012 12:11
Такаааам. Аз отивам да работя 2-3 години някъде в ЕС. В Люксембург да речем. Там записвам моето БЪЛГАРСКОТО дете, което има право на образование/субсидия в местното Люксембургско училище.
Ще получи ли въпросното училище субсидия, че моето дете учи там???
Не се бях замисляла досега за този частен случай. Аз лично смятам, че трябва да има право да получи...жалко само, че сумата е толкова малка, че няма да стимулира всички работещи в чужбина цигани да вземат децата си със себе си :-) :-)
Става въпрос за 1400 лв на дете на година или 140 лв/ месец - средностатистически сега родителите дават повече за частни уроци (образование на черно).
24.04.2012 16:34