Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
22.02.2012 13:39 - ДЪРЖАВНИ СУБСИДИИ ЗА ОБРАЗОВАНИЕ В ЧАСТНИТЕ УЧИЛИЩА
Автор: cchery Категория: Други   
Прочетен: 12608 Коментари: 24 Гласове:
7


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

Правителството обсъжда проект, с който да въведе субсидии за образование в частните училища! Що е това?

"На въпрос дали се притеснява от обществена реакция от въвеждаето на държавна субсидия, министър Игнатов заяви: "Тези деца, нали са български деца, имат ли равни права с всички други."


Не знам откъде да я подхвана тази тема. Вече на 3 места писах и развивах несъгласието си с идеята на правителството. И няма как да не го направя и тук. И то най-вече за да чуя аргументите на хората, които са съгласни с тези субсидии. Защото..... за да се мисли нещо такова, би следвало да има и разумни доводи - онези, които аз пропускам!  Ще ми бъде истински интересно, ако има включване.

А защо аз не съм съгласна?

  1. Първо защото както никога, що се отнася до закона за Народното образование, има създадени условия той да се прилага. Има училища - държавни и общински. Няма недостиг на места за децата! И учители се намират. Въобще няма да говоря за качеството на услугата ОБРАЗОВАНИЕ, която се предлага в тези институции; за професионализма на обучаващите; както и за условията в училищата.
  2. Доброволен отказ на родителите да получават субсидии за образованието на своите деца. Освен, че има построени училища и назначени учители, то правителството отпуска и издръжка на децата, т.нар. СУБСИДИЯ ЗА ОБРАЗОВАНИЕ. Когато един родител решава да запише детето си в частно училище, той съвсем съзнателно и доброволно се отказва от тази издръжка - не е принуден! Какви са аргументите за този отказ, трябва ли и защо трябва правителството да го "покрива" със субсидии - това е интересното в случая!

Ето една аналогия, която не знам дали би се сторила уместна на всички, но все пак:

 здравната система в България представлява структура от звена за доболнична, болнична, спешна помощ и лекарски практики! Човек, заплащайки своите здравни осигуровки, по закон има право да ползва тази структура като заплати сътоветната такса - 1% от минималната заплата! Този човек обаче решава, че няма да ползва услугите на звената на здравно-осигурителната система, а ще "скокне" за преглед и лечение в болница, клиника, практика, която не е част от  структурата на НЗОК! Има ли право този човек да иска държавата/правителството да му плати прегледа и лечението, т.е. да го "субсидира", защото е направил осъзнатия и доброволен избор да отиде на "частен" преглед?! И отнети ли са му правата в случая, т.е. имал ли е равни права с останалите болни в държавата, които са с изрядни здравни осигуровки?

  1. Ще се постигне ли идеята на министъра да се изравнят правата на всички български деца? Честно казано, при положение, че и без тези субсидии има условия за упражняване на еднакви права, какво теле под какъв вол търсим?!? И в крайна сметка, няма ли да се създаде още по-голяма пропаст между равните права и равните възможности?!
  2. Не е ли субсидирането на образованието в частните училища един вид подкрепа на определен бизнес?! Защото частните училища са си ..... бизнес структури. Те продават услуга, за да печелят! Не са благотворителни фондации!
  3. Ще се подобри ли качеството на услугата „ОБРАЗОВАНИЕ” – мисля, че това е въпросът!!!! Ако в момента системата на българското образование е заклеймявана и то с право като абсурдна, нискоефективна и буквално неудачна, що за поредна щуротия занимава ресорното министерство?!?!  При сегашното положение, в което се отчитат занижени резултати в обучението и най-вече знанията на българските ученици, не мисли ли министърът, че тази субсидия е тотално недостатъчна, за да я дава същата като размер и на частните училища?! Защо нещо, което не се доказва като добро, ще се предлага и на други институции?! Частните училища ще бъдат ли съгласни да приемат малко пари срещу „големи” изисквания и всъщност...... кой ще следи и контролира разходването на тези държавни средства? Има ли разработена система за качествена оценка, нещо като ОДИТ,  който да дава навременна и точна информация?
  4. Обвинения аз безстопанственост! Какво става, когато един директор не се справя с работните, ресурсните и финансовите процеси в предприятието, което оглавява?!? Следват обвинения и искане на оставка с мотив БЕЗСТОПАНСТВЕНОСТ! Какво правим в случая с държавните и общинските училища?!? Те са зле както като материална база, така и като кадрова структура, да не говорим за финансирането. За да не говоря наизуст, ще дам примери с училището на сина ми – 128 СОУ „Алберт Айнщайн”, София.

·         Училището крещящо се нуждае от нова ограда и режим на (не)допускане на външни лица в двора и в сградата! Сега, когато имаме разграден двор, каквото и да се направи, пътеката, която живеещите в квартала са утъпкали през двора, за да вървят по-напряко, няма да изчезне!

·         Видеонаблюдение в сградата – мисля, че е излишно да го коментирам!

·         Втори физкултурен салон – този, който в момента се води като „малкия” е помещение в сутерена, под нивото на земята и ми се струва, че преди е било продоволствен склад на училищния стол, който е в непосредствена близост.

·         Интерактивно обучение – сега такова съществува само ако родителите на децата от един клас са дали пари и са закупили или шрайбпроектор или интерактивна дъска.

И това по-горе са само най-важните неща! Трябва да съм искрена и да кажа, че след смяната на ръководството на нашето училище миналата есен, нещата там потръгват към оправия, но....... без пари...... няма как да стане!

И защо при положение, че горните четири точки са най-крещящите проблеми само на 1 общинско училище, то неговият собственик решава да се прави на благодетел и деятел на хелзинския комитет по човешките права, и си затваря очите!?!?!?! Не е ли това очевадна безстопанственост!

  1. Пренасочване на субсидите! Нямам идея откъде правителството ще извади пари за субсидиране на образованието в частните училища, но ако има излишни и свободни парични потоци, защо ..... защо не влезе изцяло в ролята си на собственик на държавните и общинските училища и не финансира тях допълнително?!? Подпомагат ли частните училища материалната база на държавните?! Защото, щом ще получават пари за образование, очевидно, че с тези за материална база се справят и по почина на правителството, би следвало да развият „самарянството” като подпомогнат събратята си!
  2. Бъркат ли се понятията „равни права” и „равни възможности”?! Мисля ДА! Има ли право всяко българско дете на субсидия за образование? ДА! Има ли възможност за такава? НЕ! Допуснато ли е насилствено отнемане на възможностите? НЕ! Какво изравняваме в случая? Права или възможности? И кое е редно да „бутаме”?

И още една аналогия – социалното подпомогане за отглеждане на деца до 18-годишна възраст. Идеята му е да подпомогне семействата, които са финансово затруднени да отглеждат децата си, т.е. онези, които не работят или са с ниски доходи! Питам – имаме ли в тази държава всички равни права за търсене и намиране на работа – чисто теоретично?! ДА! Имаме ли равни възможности да получаваме детски?! НЕ! Ами защо тогава не изравним и тези възможности?!

 




Гласувай:
7



1. анонимен - От Женя (да не се регистрирам баш сега-)))
22.02.2012 16:00
Ани, както винаги си актуална! От известно време си мисля,че ако имам малко повече финансови възможности, ще пратя децата си в частно училище. Много често ми се случва напоследък да говоря с родители, които са изключително доволни от частните училища. Допреди 4-5 години отзивите бяха по-скоро негативни. Шефката ми дори отписа дъщеря си навремето, тъй като каза, че на нищо не ги учат. Очевидно обаче там нещата са се променили. Тези родители не са богаташи, а нормални хора, които с усилия заделят тези пари и въпреки всичко го правят-едва ли без причина. Не съм чувала, обаче, някой да ми хвали държавно училище. Моите деца все още не са в системата, затова и впечатленията ми се основават само на чутото. Дотолкова, че започвам да се плаша какво ще правя след 1,5 г.,когато по-голямото ми дете тръгне в 1-ви клас.
Ани, според мен ти не си против субсидията за частното образование,а по-скоро поставяш въпроса защо тази практика не се наложи във всички сфери.И си права,но трябва да се почне отнякъде.Аз отдавна си мисля,че не трябва да задължават хората да ползват задължително държавни болници.Така е в САЩ.Около 40% от доходите на американците отиват за здравни осигуровки,но те си избират държавен или частен фонд.Конкуренцията отсява добрите.Предполагам,че всички фондове са гарантирани от държавата.
Същото е с училищата-трябва да се бориш за клиенти/ученици/ иначе те затварят. Тук идва вече думата за добрия мениджмънт на училищата. Не може всеки да дърпа от баницата и накрая да има хубаво и спретнато училище. Не може повечето учители да си карат колкото ден да мине и да драпат само за частни ученици. Трябва да знаят,че ако правят това, има риск да загубят работата си.
За всеки един ученик всяко училище получава издръжка в размер на 1000лв.на година под формата на ваучер. Къде ще се ползва този ваучер трябва да е избор на родителя. Тези 1000лв.съвсем не са достатъчни за частните у-ща, но все пак са помощ. Наистина е несправеливо да дадеш тези 1000лв. на едни,а на други деца не
цитирай
2. анонимен - Пак от мен
22.02.2012 16:01
Съгласна съм също така, че детски надбавки трябва да получават всички деца-те всички са деца на България.
цитирай
3. cchery - Честно казано и аз не знам против какво съм!
22.02.2012 16:15
Но, както обикновено аргументите на това министерство са пагубно нищожни. Да сме изравнявали права......... Не е честно според мен. Децата, учещи в частни училища очевидно имат повече възможности от останалите, ако се съгласим, че качеството на образованието в частните е по-добро! Е, какво изравняваме тогава...... Министерството ще вземе отнякъде си пари и ще ги даде на частните. А в същото време неговите собствени училища ще се финансират от онези, които наистина едвам издрапват месеца. Женя, вярвай ми, че ако попаднете в държавно училище, ще ти побеле главата от... субсидии! Ама в случая твоите собствени към училището. Ако сега в градината ни искат някакви пари в началото на годината, то....... в училището това става всеки месец - за по-малките суми и поне 2 пъти в годината за по-големи! Мисля, че е редно първо да има достатъчно пари за държавните училища, а след това за останалите. Та...... как държавните ще са конкуренция на частните като са като просяци, чакащи дотации на другите просяци - родителите!
цитирай
4. cchery - Съгласна съм също така, че детски ...
22.02.2012 16:16
анонимен написа:
Съгласна съм също така, че детски надбавки трябва да получават всички деца-те всички са деца на България.

Еми...... това и аз викам, обаче..... били социални помощи.....
цитирай
5. baimomchil - паляшка работа гусин Министър
22.02.2012 17:27
Паляшка...

нямам какво повече да кажа.

Иначе Женя -викаш не си чувала, ама аз съм чувал - що всеки се натискат за МГ, че тръгват на уроци още от 1 клас? Пък МГ е държавно.
цитирай
6. djud - Аз пък така и не съм чула
23.02.2012 09:21
ученик от някое частно училище да е спечелил някаква международна олимпиада. Всичките са от така оплютите държавни училища !!!! То детето като не иска да учи - ако щете и самостоятелно обучение да му приложите - все тая !

Колкото до системното финансиране : В частните училища искат много повече , под формата на спонсориране. Имай късмет да не си спонсор / мин. 2000лв периодично / - не се и надявай на добро отношение към детето ти. Самите деца почват да се подиграват и да странят от тези деца, чиито родители не са спонсори.

цитирай
7. djud - С две думи - против субсидиите за частните училища съм !
23.02.2012 09:23
За мен въпросът опира до : Идват спонтанно някакви идеи, приемат се със заповеди и постановления и в крайна сметка се прибират маса грешни пари от приближени фирми. И така, до следващата присънила се идея на някой "бизнесмен" и подсказал я на съответното длъжностно лице... полза и за двамата!
цитирай
8. djud - В подкрепа на горното, но СЪВСЕМ НЕ по темата на поста
23.02.2012 09:29
Ето и поредната щура идея от вчера : Главният архитект на столицата Петър Диков ще предложи нова наредба, с която ще бъде въведено изискване за премахването на климатиците от фасадите на сградите.
Предстои поставянето на обща климатична система, която е на стойност минимум 240 хил. лева за една сграда.
За успокоение : ще бъде даден много голям гратисен период
за гражданите, за да могат да приведат климатичните системи в унисон с изискванията на наредбата.
Хайде - НА ПЕЧЕЛИВШИТЕ - ЧЕСТИТО , както се казва !!!!!
цитирай
9. cchery - Ето и поредната щура идея от вчера : ...
23.02.2012 12:07
djud написа:
Ето и поредната щура идея от вчера : Главният архитект на столицата Петър Диков ще предложи нова наредба, с която ще бъде въведено изискване за премахването на климатиците от фасадите на сградите.
Предстои поставянето на обща климатична система, която е на стойност минимум 240 хил. лева за една сграда.
За успокоение : ще бъде даден много голям гратисен период
за гражданите, за да могат да приведат климатичните системи в унисон с изискванията на наредбата.
Хайде - НА ПЕЧЕЛИВШИТЕ - ЧЕСТИТО , както се казва !!!!!

Сега направо не знам да се радвам ли или да плача ....... от радост, че не ползваме климатик вкъщи?!?!
цитирай
10. анонимен - От Женя
23.02.2012 19:04
Ами не знам какво да кажа- в единия случай даваш пари, но знаеш колко, а в другият даваш-ама каква ще му излезе сметката накрая,не знаеш.Не съм чувала в частните училища да те изнудват за допълнителни пари. Ето какво ми обясни една майка:таксата за частното у-ще на сина й е около 6000лв.годишно+120 лв. за униформа. Храната е включена, при това била страхотна /ресторантска дет се вика/. Тъй като се носи униформа, пари за дрехи почти не харчат-няма кога да ги носят. Джобните пари са забранени. 2 вида спорт са включени в таксата.Само транспорта остава като перо.Предполагам,че и екскурзии и подобни занимания се доплащат. Накрая като дръпнеш чертата не знам кое е по-скъпо. Все пак това е другата гледна точка.
Към Момчил- наистина има и търсени държавни у-ща, но те са специализираните-езикови и математически. Не съм чула някой да хвали квартално у-ще /изключае отделни детайли като учител например/.
Относно предложението на Диков - искам да разбера как ще организират етажната собственост да ги събере тези суми...Да се надяваме, че гратисния период ще ни "надживее"-)).
цитирай
11. djud - към Женя
24.02.2012 09:15
Какво да ти кажа , Женя - ти си решавай, но не вярвай много на хвалебствия, защото никой няма да ти каже, че се е набутал и дава много пари / освен ако не ти е много близък / В софия може и да не дават пари / което не го вярвам / , но в Пловдив положението е такова. Моя първа братовчедка отписа детето си от там, именно поради такива причини. Да, имат спорт, танци и др.занимания, но като не си спонсор - другите деца играят, а твоето прави лицеви опори или нещо друго от този сорт. Пък и 6000лв са си 6000лв ! Като се вземе впредвид, че учебната година е приблизително 8 месеца х 20 дена - това ти прави 37,50лв на ден. А при две деца - сумата става двойна. И това за 1-2 клас. А за 10-11 ????
Но тук въпросът е друг - дали да има ДЪРЖАВНИ субсидии за частни училища ?
Тогава защо да няма ДЪРЖАВНИ субсидии за частните фирми ????? Защото и частните у-ща са вид фирма / макар и не търговска / и са частния бизнес на някой, нали ?
Според конституцията :
Чл. 48.
(1) Гражданите имат право на труд. Държавата се грижи за създаване на условия за осъществяване на това право.
Зависи кой как ще го изтълкува, но може да се реши да има ДЪРЖАВНА СУБСИДИЯ за ЧАСТНИТЕ фирми. Тъкмо всеки ще си направи фирма :))))) Защо пък не !
После ще има ДЪРЖАВНА субсидия и за частните болници , частните университети и т.н. и в крайна сметка - защо ли ни е това определение - ЧАСТНО - като всички искат да вземат от държавата , която оказва се е доста богата и се чуди какво да си прави парите !
цитирай
12. djud - Всъщност идеята е от 2004 г.
24.02.2012 09:42
Какво предлага Милен Велчев в доклада - "Възможности за промяна на образователната система"
Образователен ваучер - индивидуална годишна субсидия, полагаща се на един ученик. Съществуват различни подходи за определяне на издръжката - в някои държави се включват само непосредствените разходите за обучение, в други - и заплатите на учителите. Идеята е парите да следват ученика, вместо да отиват за финансиране на институции.

Ключово за този модел е правото на избор на детето и родителите. Ваучерите стимулират конкуренцията и качеството на образование, защото, избирайки училище, родителите носят със себе си и конкретната субсидия. Именно тук се пропуква откъм аргументи целесъобразността от въвеждането на образователни ваучери у нас. Защото за разлика от държави като Америка (сочена като модел за конкретното предложение) проблемът за правото на избор на училище в България исторически е ситуиран по коренно различен начин.
За разлика от България общинските училища в Америка се финансират на базата на данък имот, а учениците са длъжни да посещават кварталното училище. Така живеещите в богати квартали плащат повече и разполагат с богати общински училища. Те допълнително имат възможност да запишат детето си в частно училище. За бедните райони важи обратното. Тази система обрича години наред училищата в афро-американските и имигрантските квартали на ниски резултати.

Подобен проблем с избора на училище у нас след 1989 г. не съществува. Районирането отдавна отпадна и всеки родител има право да запише детето си където пожелае при наличие на места (естествен ограничител и при училищата, приемащи с ваучери в САЩ). Механизмът за финансиране на общинските училища не създава неравнопоставеност, защото субсидиите се определят на базата на сходен принцип - изчислена обща издръжка на един ученик.

цитирай
13. djud - Вторият сериозен проблем - липсата на добре развита мрежа от частни
24.02.2012 09:50
училища.
Чисто исторически в Европа ваучерите се налагат именно в държави, в които е имало голям брой алтернативни частни училища, главно подкрепяни от църквата. У нас в частни училища по данни на НСИ учат в момента 7183 деца (без професионалните колежи и предучилищното образование) срещу 1,019 млн. в държавните. Очевидно осигуряването на държавна субсидия за децата в частните училища у нас няма да повлияе особено на конкуренцията поради малкия им брой (може да се очаква единствено известно преструктуриране на децата по доходи).

Тук логично идва и въпросът за таксите. В повечето държави отпусканите централно ваучери не покриват цялата цена на обучението. През 1995 г. в Дания например годишната субсидия покрива 77% от разходите, останалите 23% се плащат от родителите. Близо 60% от разходите покриват през 1999 г. ваучерите в Австралия. Само няколко държави въвеждат изрична забрана частните училища да събират такси над държавната субсидия - сред тях са Белгия, Финландия, част от субсидираните училища във Франция.

Така експертите у нас биха се изправили пред два варианта - да закриват държавни училища (една от тезите в доклада), убеждавайки предприемчиви частници да работят без печалба, или да въведат такси.
СОЦИАЛНИЯТ ЕФЕКТ



5 години след въвеждането на ваучерите в Чили общият размер на държавната субсидия за образование спада сериозно - от 5,3 на 3,7% от БВП, за сметка на частните разходи. 72% от групата на най-бедните родители обаче продължават да пращат децата си в общински училища. Само 25% от богатите деца остават в тях и не се местят в частно училище.
Частните училища имат елитарен имидж от гледна точка на доходите на записаните в тях ученици, но не задължително от академична гледна точка.
цитирай
14. djud - И последно :
24.02.2012 10:02
Дали пък целта не е :
1. Да се дадат пари на частни училища
2. Да се принуди масовия българин ОФИЦИАЛНО да плаща 2 пъти за едно нещо /образованието/ - с данъци + доплащане / Както стана в здравеопазването - осигуровки + доплащане /

Такъв експеримент,може да се проведе, но при условие, че ако училището се съгласи да вземе ваучера, няма да има доплащане - само така може да се види има или няма ефект и дали определаната от Държавата цена е реална!!!

Защото 3000 ЕВРО са хубава сума, но държавната издръжката на един ученик мин.година е 1 320 лв. !!!!!!!!!!!
цитирай
15. cchery - Относно предложението на Диков - ...
24.02.2012 11:45
анонимен написа:
Относно предложението на Диков - искам да разбера как ще организират етажната собственост да ги събере тези суми...Да се надяваме, че гратисния период ще ни "надживее"-)).

Мене вече ме надживя :))))))))........
цитирай
16. cchery - Всъщност...... идеята да има ваучъри за образование за всяко дете...... е.....
24.02.2012 11:49
уф, не знам - при всяко едно положение тези пари не трябва да минават през ръчичките на родителите и по-специално..... на циганите. Няма да обяснявам защо! Иначе в този начин на субсидиране аз виждам добра основа за конкуренция между училищата - ако ще се борят за държавните субсидии, то трябва да имат аргументи да печелят ученици. Най-смисленият и издържан ми изглежда този: добро и високо качество на услугата ОБРАЗОВАНИЕ! Мисля, че това би ангажирало "по-разтропаните" директори да обновяват методиките си, начините на образование и т.н.....
цитирай
17. анонимен - Лили -> ЗА субсидията
24.02.2012 12:56
Който е преценил, че трябва да отделя пари за частно училище, ще го направи със или без субсидията. Тя е около 5-20% от таксата - достатъчно малко, че да не е основен параметър за решението на родтелите. НО от друга страна тези пари са достатъчно много за държавните училища, за да ги мотивират да повишат качеството. Според мен така всички печелят - едните качеството, от което се нуждаят, другите - социалната услуга, за която за ЗАДЪЛЖЕНИ да плащат с данъците си.

цитирай
18. djud - "ако ще се борят за държавните субсидии, то трябва да имат аргументи да печелят ученици."
24.02.2012 13:09
Доколкото разбрах от подобните модели в другите страни, в общи линии това е била идеята. Колкото повече ученици привлече дадено училище - с толкова повече парички разполага.
цитирай
19. cchery - Който е преценил, че трябва да от...
24.02.2012 13:54
анонимен написа:
Който е преценил, че трябва да отделя пари за частно училище, ще го направи със или без субсидията. Тя е около 5-20% от таксата - достатъчно малко, че да не е основен параметър за решението на родтелите. НО от друга страна тези пари са достатъчно много за държавните училища, за да ги мотивират да повишат качеството. Според мен така всички печелят - едните качеството, от което се нуждаят, другите - социалната услуга, за която за ЗАДЪЛЖЕНИ да плащат с данъците си.


Ами аз виждам резон за подобни субсидии, но едва, когато държавните училища са в по-изрядно положение от сегашното.... Защото има и още нещо, няма никакъв контрол върху услугата ОБРАЗОВАНИЕ в частните училища. А когато се дават пари, трябва да има отчетност.
цитирай
20. анонимен - Как да стане положението по-изрядно от сегашното
26.02.2012 08:59
cchery написа:

Ами аз виждам резон за подобни субсидии, но едва, когато държавните училища са в по-изрядно положение от сегашното.... Защото има и още нещо, няма никакъв контрол върху услугата ОБРАЗОВАНИЕ в частните училища. А когато се дават пари, трябва да има отчетност.

По-изрядно положение от сегашното може да се постигне само, ако училищата са поставени в условия на реална конкуренция. Иначе винаги ще ги има тези хора, които казват: "я за тея пари мое да работим, но мое и да не работим"...колкото и пари да им дадеш. Сама даваш пример как в едно училище се постигат различни резултати при управлението на различни хора. Но примери колкото искаш, и с училищата, и с детските градини. И пак за тези кварталните говоря. Как едни успяват да държат ниво и с бедна материална база, а други само хленчат за пари и осакатяват емоционално децата ни.
Трябва да има механизъм, който да накара персонала в училищата да работи за парите си. Субсидията не е единственият инструмент за това, но е начало.
Контрол трябва да има във всички училища. Защо никъде няма ефективен такъв, е друг въпрос.
цитирай
21. baimomchil - Добре бе хора, да разширим темата
26.02.2012 11:00
Викате трябвало да има ДЪРЖАВНА субсидия, за ЧАСТНИТЕ фирми(училища), щото такъв бил закона - всяко българско дете имало право на образование.

Такаааам. Аз отивам да работя 2-3 години някъде в ЕС. В Люксембург да речем. Там записвам моето БЪЛГАРСКОТО дете, което има право на образование/субсидия в местното Люксембургско училище.

Ще получи ли въпросното училище субсидия, че моето дете учи там???
цитирай
22. анонимен - Викате трябвало да има ДЪРЖАВНА ...
27.02.2012 12:11
baimomchil написа:
Викате трябвало да има ДЪРЖАВНА субсидия, за ЧАСТНИТЕ фирми(училища), щото такъв бил закона - всяко българско дете имало право на образование.

Такаааам. Аз отивам да работя 2-3 години някъде в ЕС. В Люксембург да речем. Там записвам моето БЪЛГАРСКОТО дете, което има право на образование/субсидия в местното Люксембургско училище.

Ще получи ли въпросното училище субсидия, че моето дете учи там???


Не се бях замисляла досега за този частен случай. Аз лично смятам, че трябва да има право да получи...жалко само, че сумата е толкова малка, че няма да стимулира всички работещи в чужбина цигани да вземат децата си със себе си :-) :-)

Става въпрос за 1400 лв на дете на година или 140 лв/ месец - средностатистически сега родителите дават повече за частни уроци (образование на черно).



цитирай
23. cchery - Аз имам само едно питане:
27.02.2012 12:34
Какъв е смисълът от съществуването на частните училища в България?
цитирай
24. анонимен - Смисълът от съществуването на частните училища
24.04.2012 16:34
Студентка съм и вчера изнасях урок по английски в едно училище в нашия град. Преди това, когато бях на наблюдение, бях доста възмутена от това как учителката преподаваше без грам ентусиазъм и съответно 30-те деца в класа спяха, замерваха се с гумички (9 клас), ядяха солети, учеха по география и т.н. С цялата си борбеност и желание да променя нещата, когато дойде ред да изнеса аз урок в този клас, подготвих интересен урок и влязох с усмивка в клас. Бях абсолютно убедена, че причината учениците да не слушат, е в учителката. Няма да разказвам какво се случи в часа, защото бях като зашеметена от метеорит и ми става лошо само като се сетя. Такава злоба, арогантност и липса на каквато и да било мотивация от страна на учениците... Те умишлено проваляха идеята ми да им направя добро. Някои не го правеха умишлено, просто им идваше отвътре. Така са свикнали, може би. Други (тях много си съжалих) не можеха да пишат буквите на английски (а освен това не знаеха и български), а аз трябваше да им преподавам сегашно просто време. Нямах представа как са стигнали до тази граматика при това ниво. Но... учителката каза, че това е учебникът. 30 деца в клас са това. Каквото и да направи учителят - винаги ще има едни, които няма да могат да пишат, други, които няма да могат да се спрат на едно място и трети, които по принцип смятат учителя за долно качество човек. Същевременно, имам частна практика с индивидуални ученици и малки групи. Отношението е съвсем различно! Децата са съвсем различни! Успявам да ги науча. Затова искам да ви кажа, че учителите не са виновни, децата - също. Системата е твърде безмислена и ако можех да пусна една бомба и да съборя всички държавни училища, щях да го направя. Трябва да се почне от нещо съвсем ново. Старото трудно може да се коригира и всички сме свидетели на купища безмислени корекции. С пари или без пари. Но аз искам да науча някого на нещо. Ще си направя частно училище. И ако държавата реши да подпомогне семействата на учениците ми - супер!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: cchery
Категория: Други
Прочетен: 5024345
Постинги: 314
Коментари: 5091
Гласове: 3537
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930